top of page

Χρήση κράνους: εξηγώντας εν έτει 2025 τα αυτονόητα

  • Writer: AsfalosTvRadio
    AsfalosTvRadio
  • Jul 26
  • 4 min read

Updated: Aug 22


ree


Είναι λυπηρό, με τόσα σύγχρονα «εργαλεία» ενημέρωσης που διαθέτουμε σήμερα, να εξηγούμε τα αυτονόητα. Η σωστή συνήθεια της χρήσης κράνους και ζώνης ασφαλείας από μικρή ηλικία, είναι αποκλειστική ευθύνη και υποχρέωση του σχολείου και της οικογένειας.


ree

Δυστυχώς, στην Ελλάδα του 2025, η μη συμμόρφωση των μοτοσικλετιστών στη χρήση κράνους παραμένει ανησυχητικά υψηλή. Η αποτυχία των κυβερνήσεων εδώ και δεκαετίες, αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι, εξαιτίας αρκετών πρόσφατων τραγικών συμβάντων στην άσφαλτο με εμπλοκή νεαρών ατόμων, αποφασίστηκε γρήγορα και πρόχειρα μια ενημερωτική «καμπάνια εξπρές»…‘’Όχι βενζίνη χωρίς κράνος’’. Και αυτό, όχι για να υλοποιηθεί ένα όραμα, επιστημονικά μελετημένο και προσαρμοσμένο σε ηλικίες και κοινωνικά στρώματα, αλλά για να «συμμαζέψουν» την κατάσταση, αποφεύγοντας αυστηρή κριτική και απόδοση ευθυνών.


Όλα αυτά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που το 2024 έκλεισε με ένα θλιβερό ποσοστό της τάξεως του 38% των θανατηφόρων τροχαίων να αφορά ατυχήματα με μοτοσικλετιστές.  Πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι  οι 7 στους 10 νεκρούς, δεν φορούσαν κράνος τη στιγμή του ατυχήματος. Τι κάνει η πολιτεία για αυτό; Ανέθεσε άτυπα και ρόλο “εκπαιδευτή” στους βενζινοπώλες, με νέο κωδικό δραστηριότητας για τη συμμόρφωση και την ενημέρωση των οδηγών.


Η αλήθεια είναι, ότι με τον νέο ΚΟΚ προβλέπονται αυστηρότερα πρόστιμα για τη μη χρήση κράνους, τόσο για τον αναβάτη όσο και για τον συνεπιβάτη, ενώ η Τροχαία πραγματοποίησε το τελευταίο διάστημα εντατικούς ελέγχους και αυστηρά μπλόκα. Όμως, γνωρίζοντας τη διαχρονική «χαλαρότητα» που μας χαρακτηρίζει ως κοινωνία, δεν είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς ότι, μόλις κοπάσει η δημοσιότητα και οι πρώτες καμπάνιες, η καθημερινότητα θα επιστρέψει στην ίδια επικίνδυνη κανονικότητα, σαν να μην υπήρξε ποτέ το μάθημα που άφησαν οι τελευταίες τραγωδίες.


ree

Είναι γεγονός ότι κάθε αρχή και δύσκολη. Είτε πρόκειται για τη σωτήρια συνήθεια της ζώνης ασφαλείας στο αυτοκίνητο είτε, στην περίπτωσή μας, για τη χρήση κράνους. Η σωστή επιλογή μεγέθους, πέρα από την ασφάλεια που παρέχει, είναι καθοριστική για να νιώθουμε άνεση στα πρώτα μας «νόμιμα χιλιόμετρα» και να το πάρουμε... με καλό μάτι. Ένα κράνος πρέπει να εφαρμόζει σταθερά χωρίς να πιέζει υπερβολικά, όμως για κάποιον άπειρο αναβάτη αυτό το «σωστό» μπορεί να είναι δύσκολο να το εκτιμήσει. Επιπλέον, όλα τα καινούρια κράνη χρειάζονται λίγο χρόνο για να «στρώσουν» και να προσαρμοστούν στο σχήμα του κεφαλιού. Γι’ αυτό, είναι καλή ιδέα να συμβουλευτούμε έναν καταρτισμένο επαγγελματία, που θα μας καθοδηγήσει στην επιλογή του κατάλληλου μεγέθους, ώστε να νιώθουμε ασφαλείς και άνετοι σε κάθε διαδρομή.


ree

Ένα σωστά τοποθετημένο κράνος δεν είναι απλώς ένα αξεσουάρ, είναι απαραίτητο για την ασφάλεια κάθε μοτοσικλετιστή. Μειώνει τον θόρυβο που μπορεί να αποσπάσει την προσοχή, επιτρέποντας στον αναβάτη να διατηρεί τη συγκέντρωσή του στον δρόμο. Παράλληλα, ενισχύει το οπτικό πεδίο, βοηθώντας στην εξάλειψη των τυφλών σημείων. Μας προστατεύει από τα στοιχεία της φύσης και τα έντομα, τα οποία μπορούν να αποδειχθούν ιδιαίτερα ενοχλητικά, ειδικά κατά τη διάρκεια μεγάλων διαδρομών. Ο θόρυβος της ταχύτητας, οι ριπές του ανέμου και οι εξωτερικοί ήχοι μειώνονται αισθητά με τη σωστή εφαρμογή ενός κράνους, με αποτέλεσμα ο οδηγός να παραμένει σε εγρήγορση. Ένα κράνος που δεν ταιριάζει καλά μπορεί να επιτρέψει την είσοδο ανεπιθύμητων θορύβων, γεγονός που οδηγεί σε κόπωση του αναβάτη, επηρεάζοντας την ικανότητά του να αντιδρά γρήγορα.


Μια καλή επιλογή, ειδικά για τη χώρα μας με τις υψηλές θερμοκρασίες, είναι τα ανοιχτόχρωμα κράνη. Εκτός από το ότι μας κάνουν πιο ορατούς στους υπόλοιπους οδηγούς, μειώνοντας τον κίνδυνο να μην μας αντιληφθούν, παραμένουν και πιο δροσερά, καθώς δεν απορροφούν τόση θερμότητα όσο τα σκούρα. Σε χώρες, όπως η Γαλλία, οι ανακλαστικές λωρίδες στα κράνη είναι υποχρεωτικές, καθώς βοηθούν τους υπόλοιπους οδηγούς να εντοπίσουν τους μοτοσικλετιστές στο σκοτάδι. Επιπλέον, αρκετά σύγχρονα μοντέλα προσφέρουν και ενσωματωμένα ακουστικά ή υποδοχές για συστήματα επικοινωνίας, ώστε να μπορούμε να μιλάμε με τον συνεπιβάτη ή να ακολουθούμε οδηγίες πλοήγησης, χωρίς να χάνουμε την προσοχή μας στον δρόμο.


ree

Η αγορά προσφέρει διάφορα κράνη, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε αναβάτη. Επέλεξα να σας παρουσιάσω τρεις βασικούς τύπους, που είναι οι συνηθέστεροι και όχι εξεζητημένοι για συγκεκριμένη χρήση, όπως π.χ. motocross. Τα full-face κράνη, που ονομάζονται έτσι γιατί καλύπτουν όλο το κεφάλι και το πρόσωπο, παρέχουν την καλύτερη προστασία και είναι ιδανικά για υψηλές ταχύτητες και ταξίδια μεγάλων αποστάσεων. Τα αρθρωτά κράνη προσφέρουν έναν συνδυασμό άνεσης και ασφάλειας, με ανακλινόμενο μηχανισμό στο τμήμα του πηγουνιού, που τα καθιστά πιο ευέλικτα σε σχέση με τα full-face. Από την άλλη, τα κράνη τύπου jet είναι ανοιχτά, αφήνοντας εκτεθειμένο το πρόσωπο. Είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στις πόλεις, λόγω του ελαφριού σχεδιασμού και της άνεσης που προσφέρουν, ωστόσο υπολείπονται σημαντικά σε προστασία συγκριτικά με τα full-face κράνη. Γνώμη μου, εφόσον δίνουμε προτεραιότητα στην ασφάλεια, η επιλογή ενός full-face ή ενός αρθρωτού κράνους είναι σαφώς η πιο συνετή απόφαση. Επιπλέον, αξίζει πάντα να ελέγχουμε αν το κράνος φέρει διεθνείς πιστοποιήσεις, όπως ECE, DOT ή SNELL, που διασφαλίζουν ότι έχει περάσει συγκεκριμένες δοκιμές αντοχής και ποιότητας· με απλά λόγια, ότι το κράνος πληροί τα ελάχιστα πρότυπα για να μας προστατεύσει επαρκώς σε μια δύσκολη στιγμή.


Αγαπητοί αναγνώστες, διαβάζοντας τα παραπάνω απλά, κατανοητά και αυτονόητα για σας, βρείτε την ευκαιρία να τα μεταφέρετε με υπομονή και μεράκι στα κοντινά σας πρόσωπα, παιδιά, συγγενείς και φίλους που δυστυχώς, επιμένουν σε άλλη «λογική». Μου φαίνεται ότι και εδώ, θα πρέπει να πάρουμε τον…. Κ.Ο.Κ. στα χέρια μας! Καλούς  αγώνες…  

Comments


bottom of page