Alcolocks: Η Ιταλία βάζει τέλος στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
- AsfalosTvRadio

- Sep 5
- 2 min read

Η Ιταλία έθεσε σε ισχύ νέες διατάξεις που επιβάλλουν την εγκατάσταση συσκευής “alcolock”. Είναι μια συσκευή, που μπλοκάρει την εκκίνηση του οχήματος όταν ανιχνευτεί αλκοόλ στη μέτρηση αναπνοής του οδηγού. Το σύστημα θα ισχύει υποχρεωτικά για όσους έχουν καταδικαστεί επανειλημμένως για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.

Η αλλαγή αυτή, αποτελεί μέρος της πρόσφατης αναθεώρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και στοχεύει στη μείωση των επαναλαμβανόμενων περιστατικών οδήγησης μεθυσμένων οδηγών.
Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, οδηγός με επίπεδα αλκοόλης στο αίμα (BAC) μεταξύ 0,8 και 1,5 γραμμάριων ανά λίτρο, μετά από αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας για περίοδο έξι μηνών έως ενός έτους, θα πρέπει να χρησιμοποιεί το alcolock για δύο χρόνια. Αν το BAC είχε υπερβεί το 1,5 g/l, η διάρκεια χρήσης αυξάνεται στα τρία χρόνια.
Η συσκευή πρέπει να εγκατασταθεί από εξουσιοδοτημένα συνεργεία και να διαθέτει ειδική σφράγιση κατά της παραποίησης, ενώ η βαθμονόμηση της συσκευής θα πρέπει να επαναλαμβάνεται ετησίως. Όποιος αποδειχθεί ότι παραβιάζει ή τροποποιεί τη συσκευή, θα υπόκειται σε αυστηρές κυρώσεις.
Η αλλαγή αυτή έγινε με την πεποίθηση ότι το alcolock είναι ένα αποδεδειγμένα αποτελεσματικό μέσο για τη μείωση των ατυχημάτων από επανειλημμένους παραβάτες. Όμως ειδικοί επισημαίνουν ότι η συσκευή από μόνη της δεν φτάνει: πρέπει να συνοδεύεται από προγράμματα υποστήριξης, ενημέρωσης και, αν χρειαστεί, αποκατάστασης για όσους έχουν προβλήματα εξάρτησης από το αλκοόλ.
Ο νόμος ισχύει ήδη για επαγγελματικά και ιδιωτικά οχήματα και η ευθύνη της εγκατάστασης βαραίνει τον ίδιο τον οδηγό. Το κόστος τοποθέτησης και συντήρησης της συσκευής επιβαρύνει τον καταδικασθέντα οδηγό. Οι παραβάτες που δεν συμμορφώνονται αντιμετωπίζουν πρόστιμα, παράταση του χρόνου χρήσης “alcolock” κ.α. .
Αυτή η κίνηση της Ιταλίας είναι μέρος ευρύτερου κύματος αυστηροποίησης της νομοθεσίας σε όλη την Ευρώπη για την οδήγηση υπό την επήρεια. Χώρες όπως το Βέλγιο, η Γαλλία, η Φινλανδία και άλλες χρησιμοποιούν ήδη παρόμοια μέτρα. Ο στόχος δεν είναι μόνο η τιμωρία αλλά η πρόληψη και η αλλαγή συμπεριφοράς.
Στην Ελλάδα, το θέμα έχει ιδιαίτερη σημασία. Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ παραμένει παράγοντας που συνδέεται με δυστυχήματα και θανάτους. Εάν εφαρμοζόταν παρόμοια νομοθεσία, έγκαιρα με σαφείς κανόνες και υποδομή εφαρμογής, θα μπορούσε να υπάρξει μείωση των επαναλαμβανόμενων περιστατικών. Ωστόσο, θα χρειαστεί πολιτική βούληση, ενημέρωση των οδηγών και διαφάνεια στην εφαρμογή.





Comments