top of page

Αυτοκίνητα για 15χρονα; Η Ευρώπη παίζει με τη φωτιά – και τα παιδιά μας

  • Writer: AsfalosTvRadio
    AsfalosTvRadio
  • Mar 26
  • 2 min read

Updated: Mar 29



ree





25η Μαρτίου 2025, η μέρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση υπέγραψε μια απόφαση που σηκώνει πολλά ερωτήματα: τη δυνατότητα χορήγησης άδειας οδήγησης από τα 15 έτη. Αυτό, σημαίνει ότι αν μια χώρα μέλος θελήσει, μπορεί να προχωρήσει στην υιοθέτηση της απόφασης και να νομοθετήσει, με τις ευχές της Ε.Ε. . Στο όνομα της "κινητικότητας των νέων", η Ευρώπη, ανοίγει τον δρόμο για ανήλικους οδηγούς. Ή μήπως στο όνομα των πωλήσεων; Γιατί όσο κι αν βαφτίζεται «μέτρο ισότητας», δεν μπορεί να αγνοηθεί το γεγονός ότι ένα νέο target group, μόλις γεννήθηκε για την αυτοκινητοβιομηχανία.


ree

Είναι λυπηρό και ειρωνικό το γεγονός, ότι η πίεση για την άδεια οδήγησης από αυτή την ηλικία προήλθε από τη Σουηδία, μια χώρα - ηγέτη στην οδική ασφάλεια. Εκεί, χρόνια τώρα, κυκλοφορούν τα λεγόμενα τροποποιημένα οχήματα (A-traktors) με όριο ταχύτητας τα 30 χλμ/ώρα, τα οποία επιτρέπεται να οδηγούν 15χρονοι. Μάλιστα, γύρω από αυτά, έχει αναπτυχθεί μια ολόκληρη υποκουλτούρα, με κύρια χαρακτηριστικά τις αισθητικές παρεμβάσεις των οχημάτων, φώτα LED και ήχο στη διαπασών με μια ιδιαίτερη μουσική (ένα κράμα eurodance & tecno) . Επίσης, στη Φινλανδία, το 2020, επιχειρήθηκε μια παρόμοια προσπάθεια με τα λεγόμενα «ελαφριά αυτοκίνητα», αλλά η πρόταση απορρίφθηκε από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.


ree

Και όμως, αντί η Επιτροπή να κλείσει οριστικά την πόρτα σε μεμονωμένα «πειράματα» σε εθνικό επίπεδo, αποφάσισε να την νομιμοποιήσει δυνητικά για όποια χώρα θελήσει να την υιοθετήσει, προσφέροντας ταυτόχρονα στα κράτη-μέλη ένα εύχρηστο εργαλείο πολιτικής διαχείρισης. Σε μια περίοδο που πολλές κυβερνήσεις προετοιμάζονται για εκλογές, τέτοιες αποφάσεις μπορούν εύκολα να παρουσιαστούν ως «κίνητρα για τη νεολαία» ή μέτρα υπέρ της ισότητας, παρότι στην ουσία μεταθέτουν την ευθύνη χωρίς να λύνουν τα βαθύτερα προβλήματα.


Η νέα οδηγία προβλέπει τη δυνατότητα έκδοσης άδειας οδήγησης κατηγορίας B1 από την ηλικία των 15 ετών, επιτρέποντας την οδήγηση οχημάτων έως 2,5 τόνων με περιορισμό ταχύτητας στα 45 χλμ/ώρα. Παράλληλα, προβλέπεται ότι οι 17χρονοι θα μπορούν να οδηγούν ακόμη και φορτηγό, υπό την προϋπόθεση ότι συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό.


ree

Και πείτε μας, κύριοι της επιτροπής... θεωρείτε καλή ιδέα να δώσετε άδεια οδήγησης σε εφήβους που πριν λίγο καιρό ζητούσαν άδεια για να πάνε στη σχολική εκδρομή; Ποιος θα είναι υπεύθυνος όταν ένα παιδί 15 χρονών, με μηδενική εμπειρία και συναισθηματική ωριμότητα, βρεθεί πίσω από το τιμόνι και προκαλέσει δυστύχημα; Θα είστε κι εσείς συνεπιβάτες;


Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) χαρακτήρισε την απόφαση "ανεύθυνη και επικίνδυνη", τονίζοντας ότι εισάγει σοβαρούς κινδύνους για την οδική ασφάλεια. Αντί η Ένωση να επενδύσει στην εκπαίδευση, στην πρόληψη και στη δημιουργία κουλτούρας οδικής συνείδησης από το σχολείο, επιλέγει να δώσει τα κλειδιά κυριολεκτικά σε.... παιδιά!



Η οδήγηση δεν είναι παιχνίδι. Δεν είναι ένα «νέο δικαίωμα» ούτε εργαλείο κοινωνικής πολιτικής. Είναι υπόθεση ζωής και θανάτου. Κανένα 15χρονο δεν έχει θέση πίσω από το τιμόνι, όχι γιατί δεν έχει ικανότητες, αλλά γιατί δεν έχει αποκτήσει - κατακτήσει το βάρος της ευθύνης που απαιτεί η κάθε στροφή, η κάθε προσπέραση, η κάθε στιγμή στον δρόμο.


Αν αύριο ένα παιδί σκοτώσει ή σκοτωθεί, μην πείτε ότι δεν το περιμένατε. Μόλις, τόσο απλά, το νομιμοποιήσατε...

Comments


bottom of page